Virtuaalimarkkinointi – rahasampo vai evvk?

Virtuaalimaailmat ovat kova pala purtavaksi yritysten markkinointiväelle. Miksi? Koska markkinointijohtajat ja -päälliköt eivät ehkä ole vielä sitä sukupolvea, jolle verkko on sosiaalisen kanssakäymisen luonnollinen ulottuvuus. (Sähköposti ei ole tarkoittamaani sosiaalista kanssakäymistä.)

Erityisen haasteen asettavat 3D virtuaalimaailmat kuten Second Life.  Second Lifessa täytyy viettää laatuaikaa ymmärtääkseen mistä on kyse. HS kuukausiliitteessä oli juttu toimittajasta, joka pelasi World of Warcraftia vuoden ja kirjoitti kokemuksistaan. Pelattuaan tarpeeksi kauan hän sai mahdollisuuden ostaa virtuaalihevosen. Toimittaja kirjoitti, että on vaikea välittää lukijoille keski-ikäisen perheenisän riemua kun hän viikkojen työn jälkeen sai ostaa virtuaalihevosen. Need I say more?! Jos et ymmärrä, get a life, a second life…

Virtuaalimarkkinoinnin saloja voi lähteä ruotimaan kun on jo ymmärrystä kohteena olevasta maailmasta. Second Lifessa voit alkajaisiksi jalkautua etsimään paikkoja jossa on paljon trafiikkia. Teleporttailu tekee jalkautumisesta miellyttävän kokemuksen ja koluat monta saarta tunnissa.  Avainkysymyksiä ovat miksi paikoissa on trafiikkia, mitä siellä tapahtuu ja keitä he ovat (saat tietoja katsomalla profiileja). Vieraile SL kauppakeskuksissa ja freebie-keskuksissa. Mitä on tarjolla? Kun tulet uuteen paikkaan, tarjoaako joku sinulle notecardia ja jos niin mitä siinä kerrotaan? Entä mitä search-toiminto tuottaa jos haet yrityksen tai brändin nimellä? Hae events in SL, osallistu ja tarkkaile. Kuka mainostaa tilaisuuksissa ja miten?

Tämä slidesharestä poimimani esitys avaa hyvin virtuaalimarkkinoinnin mahdollisuuksia.  Onko virtuaalimarkkinointi 3D-maailmoissa tullut jäädäkseen? Kyllä. Maailmat varmasti kehittyvät, osa kuihtuu ja uusia syntyy, mutta ilmiötä ei voi kuitata tyyliin en viitsi perehtyä kun tuo on kohta historiaa… Yhdessä maailmassa hankittua kokemusta voi hyödyntää seuraavassa.

 

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Jätä kommentti