Mobiiliviidakossa polkuja raivaamassa

Onko mobiilioppiminen sitä, että jokaiselle luokkatilassa olevalle annetaan iPad käteen? Entä sitä kun työssäoppijalta kysellään kuulumisia tekstiviestein? Vai kenties sitä, että iPodin Facetimella viestitään opettajan kanssa?

Meillä on oppijoina yksilölliset tarpeet ja tämän tulisi näkyä myös m-oppimisessa ja -ohjauksessa. Yksi tarvitsee enemmän tukea yksityiskohtien muistamisessa, toinen taas hyötyy mahdollisuudesta harjoitella opeteltavaa asiaa pidempään tai oikea-aikaisesta mahdollisuudesta kysyä neuvoa esimerkiksi työssäoppiessaan.

Monet yhdistävät m-oppimisen ja -ohjauksen tekstiviesteihin. Niiden hyvä puoli on toki se, että lähettäminen ja vastaanottaminen onnistuu kaikilla kännyköillä. Tekstiviestit ovat kuitenkin murto-osa siitä,  mistä pitäisi puhua kun sunnitellaan m-oppimista ja -ohjausta. Suomalaisten kännykän käyttö on tutkimuksen mukaan jäännyt jälkeen monista muista maista. Olemme suosineet Nokian laitteita ja niiden käyttöjärjestelmän kömpelyyden vuoksi emme ole viitsineet käyttää niillä internetiä, saati monimutkaisempia sovelluksia. Oppilaitosten tulisi avoimesti vertailla saatavilla olevia laitteita nimenomaan oppimisen ja ohjauksen näkökulmasta.

Nykyisillä älykännyköillä, tabletteilla ja kosketusnäytöllisillä MP3-soittimilla voidaan tuottaa ja kuluttaa monimediaista materiaalia. Kuvat, videot, sarjakuvat ja piirrokset, höystettynä äänellä ja tekstillä, avaavat uusia mahdollisuuksia havainnollistamiseen. Eri käyttöjärjestelmille suunnitellut sovellukset helpottavat sisällön tuottamista. Videopuhelut, streamaukset ja chatti elävöittävät kommunikointia.

No mitä se mobiilioppiminen sitten on?

MoLeNet -projektissa se nähdään käteen mahtuvien laitteiden ubiikkina käyttönä opetusta ja oppimista tukien. eLearning Guild määritelee sen aktiviteettina, joka tukee yksilön tuottavuutta informaation tuottamisessa, jakamisessa ja kuluttamisessa laitteella, joka käyttää verkkoyhteyttä ja mahtuu taskuun tai laukkuun. Se ei ole e-oppimista pykälää pienemmällä laitteella.

M-oppiminen tulisi nähdä osana kokonaisuutta, eikä niinkään itsenäisenä oppimisen kanavana. Kyse on oikea-aikaisesta vahvistamisesta ja tukemista. Mikäli isompi kokonaisuus halutaan viedä mobiilikanavaan, tulisi se pilkkoa itsenäisiksi mikrokursseiksi, joista jokainen sisältää rajatun osan opittavasta kokonaisuudesta. Pitkien luentotallenteiden ja power point-esitysten jakaminen ja tihrustaminen pieneltä näytöltä ei toimi. M-oppimateriaalin tulee olla kompaktia, selkeää ja mieluiten eri kokoisille laitteille opitimoitua.

Clark Quinn on kirjoittanut hyvän kirjan Designing mlearning. Hän jakaa m-oppimisen neljään eri ulottuvuuteen, jossa jokaisessa voidaan hyödyntää laitteiden monimediaisia ominaisuuksia:

Mitä tämä tarkoittaa käytännön opetus- ja ohjaustyössä?

Sitä, että:

  • tekstiviestitasolta tulee päästä eteenpäin
  • tarvitaan erilaisia laitteita eri tarpeisiin
  • tarvitaan ihmisiä, jotka testaavat sovelluksia ja pilvipalveluja ja neuvovat niiden käytössä
  • IT- ja peda-osaajien tulee yhdessä löytää uusia toimintamalleja
  • opettajan rooli ja osaamistarpeet muuttuvat
  • opettajien työvälineiden valinnassa tulisi huomioida m-oppimisen näkökulma
Haasteita siis piisaa mobiilioppimisen viidakossa!
Advertisements

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

One response to “Mobiiliviidakossa polkuja raivaamassa

  1. Minna Koskinen

    Minusta tuntuu, että ainakin omassa organisaatiossa olisi asenne kohdallaan ja halu aidosti kokeilla ja kehittää mobiilioppimista mutta seinä tulee vastaan laitteiden hankinnassa. Nyt en ruikuta resurssien perään vaan uusien älypuhelinten hankkiminen on käytännössä mahdotonta kiitos useaksi vuodeksi kilpailutettujen hankintasopimusten. Jos puhelinlistan ”älypuhelin”osaston parhaimmistoa on Nokian E72 niin kyllä siinä vähän fiilikset lähtee.

    Onneksi hankintasopimukset eivät koske tabletteja – ainakaan vielä – ja niillä on voinut kokeilla ja pilotoida sitä tekstiviestien jälkeen seuraavaa mobiilioppimisen tasoa. Meillä on Jyväskylän ammatillisessa opekorkeassa menossa pienimuotoinen pilotti, jossa yksi oppimispiiri (n. 6 opiskelijaa) saa iPadit käyttöön yhden etäjakson ajaksi (n. 1 kk). Padeille on tallennettu mahdollisimman paljon opinnoissa tarvittavaa kirjallisuutta ja asennettu joitakin opintoja (meidän mielestä) tukevia appseja. Opiskelijoille annettiin lyhyt perehdytys, jossa katsottiin perustoiminnot ja määriteltiin mm. sähköpostiasetukset. Ensi viikolla kokoonnutaan taas yhteen ja padit jatkavat tyhjennyksen jälkeen matkaansa seuraavalle oppimispiirille. Saa nähdä, miten opiskelijat ovat laitteen käytön kokeneet. Ainakin perehdytyksessä huomasi, että moni koki ahaa-elämyksen kokeillessaan laitetta: ”ai voiks mä kuvata mun opiskeljioiden harjoittelua ja analysoida sitä sitten yhdessä?!” – Joo, voit.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s