Kuuleeko se, puhuuko se, onko se olemassa?

Harva se päivä luen blogeja ja twiittejä, joissa moititaan organisaatioita hitaiksi sosiaalisen median omaksujiksi. On tietysti hyvä, että asioista keskustellaan, kulttuurin muutosta perustellaan ja organisaatioita haastetaan toimimaan. Eikä asialla ole ainoastaan sosiaalisen median koulutus- ja suunnittelupalveluja kauppaavat konsultit 😉

Luin aamulla mielenkiintoisen kirjoituksen , jossa todetaan, että meidän tulee puhua samaa kieltä organisaatioiden portinvartijoiden kanssa. Kirjoittajan näkemyksen mukaan portinvartijat ovat vasempaa aivopuoliskoa käyttäviä, lukuihin ja mittareihin uskovia,  komenna- ja- kontrolloi johtajia. Innokkaat puolestapuhujat ovat vuorostaan holistisen maailmankuvan omaavia yhteisöllisyyden ylistäjiä. Villakoiran ydin on se, että he eivät puhu samaa kieltä ja kumpikin osapuoli vääntelee tuskasta joutuessan kuuntelemaan toistensa perusteluja.

Mitä tehdään? Hyvä myyjä osaa kääntää asiansa vastapuolen kielelle. Innosta puhkuminen ei auta jos ja kun vastapuoli sulkee korvansa. Mitä enemmän puhkut, sitä tiukemmin portinvartija lukitsee ovensa.  Toimii yhtä huonosti kuin se, että yrität saada suunsa tiukasti yhteen puristavaa lasta maistamaan uutta ruokaa vakuuttelemalla miten herkullista se on.

Ei siis aloiteta sillä, miten tämä on täysin erilainen tapa järjestää organisaation toiminnot ja viestintä jos asiakas on samanlaisuutta hakeva ja varsin tyytyväinen nykyiseen malliinsa.

Ruuan maistamiskielellä:  ei sanota, että tämä on täysin mullistava (new to the world) tapa valmistaa kanaa eikä, että tässä on kanaa, mutta lisukkeet ovat vasta keksittyjä mutaatiovihanneksia, joita juuri kukaan ei ole vielä maistanut, vaan tässä on kanaa ja vihanneksia. Kanahan on tuttua ja herkullista. Tässä on vihanneksia, jotka parantavat sen tuttua ja herkullista makua.

Organisaatiokielellä: haetaan aitoa hyötynäkökulmaa peliin kysymällä oikeita kysymyksiä.

  • Miten henkilöstön sitoutumista voisi lisätä?
  • Miten houkuttelet jatkossa parhaat työntekijät organisaatioon?
  • Miten saat asiakkaat puhumaan puolestasi?
  • Miten pidät markkinointikulut aisoissa, mutta parannat organisaation näkyvyyttä?
  • Miten parannat sisäistä viestintää ja saat koko organisaation asiantuntemuksen käyttöön?
  • Miten lisäät innovaatioita  ja yrittäjämäistä toimintaa?

Kysymällä oikeita kysymyksiä,  saat portinvartijat pohtimaan oikeita asioita. Pohdiskelu voi avata ovia ja johtaa kokeiluihin.  Kaikki ei muutu kerralla, mutta kokeiluilla luodaan uusia toimintamalleja ja ratkaisuja. Vähitellen organisaatiolle kasvaa korvat,  se kuuntelee, puhuu, on aidosti läsnä ja olemassa. Ei siksi, että joku käskee, vaan siksi, että se on ainoa oikea tapa toimia uudessa, yhteisöllisyyttä arvostavassa, verkostoituneessa yhteiskunnassa. Näin ainakin minä haluan ajatella.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Mainokset

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

One response to “Kuuleeko se, puhuuko se, onko se olemassa?

  1. Aika hyvä artikkeli . Kiitos

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s