Onko riskin välttäminen isompi riski kuin riskin ottaminen?

Kun tulee puhe sosiaalisesta mediasta, moni yritys vetoaa edelleen riskeihin. On parempi pysyä pois kun siihen liittyy niin paljon riskejä. Herää kuitenkin kysymys, missä vaiheessa riskin välttäminen on suurempi riski kuin riskin ottaminen?

Jos yritysjohto, markkinoinnin ja viestinnän väki on ollut koulun penkillä viimeksi joskus 1980-luvulla ja Kotlerin neljäs painos on edelleen yhtä kuin raamattu, näyttää riskimittari punaista.

Monissa yrityksissä käytetään paljon aikaa ja energiaa puheenvuoroihin, joissa todistellaan miksi asioita ei pidä muuttaa. Jos edes puolet tuosta energiasta käytettäisiin uusien mahdollisuuksien tutkimiseen, oltaisiin jo pitkällä.

Ehkä sosiaaliseen mediaan suhtaudutaan yrityksissä tunteella, koska kyse ei ole ainoastaan viestinnän tai markkinoinnin välineistä. Kyse on uudesta kulttuurista, jossa toiminta ja todellinen osaamien on läpinäkyvää (niin myös osaamattomuus). Johtamista ei voi rakentaa tiedon panttaamiselle tai ihmisten kyykyttämiselle.

Tyytymättömän asiakkaan tai entisen työntekijän viesti tavoittaa ihmisiä nopeammin kuin koskaan. Viestiä ei voi sensuroida eikä pysäyttää. HUOM TÄMÄ ON SE TODELLINEN RISKI.

Puhutaan siis oikeista riskeistä ja näitä riskejä otetaan monessa yrityksessä päivittäin. Asiakas joutuu odottamaan tuotetta tai palvelua kohtuuttoman kauan, yritys ei vastaa sähköposteihin, työilmapiiri on huono ja viestintä on yhtä kuin se mitä esimies määrää.

Yritysjohdon olisi syytä katsoa peiliin. Miten työtekijöitä ja asiakkaita kohdellaan? Siis oikeasti.

Advertisements

2 kommenttia

Kategoria(t): Uncategorized

2 responses to “Onko riskin välttäminen isompi riski kuin riskin ottaminen?

  1. Leena Nummelin

    Kaikkeen yritystoimintaan liittyy riskejä. Mitään ei voi voittaa, ellei ole riskiä. Jopa turvallisina pidettyihin pankkitalletuksiin liittyy riskejä, esim. inflaatio syö pääoman tai pankki menee konkurssiin. Ennen riskin ottoa on hyvä kartoittaa, mitä tapahtuu pahimmassa vaihtoehdossa ja arvioida onko riski niin suuri, että se kaataa koko yrityksen. Myös on mietittävä, miten riskiltä voidaan suojautua.

    Kun lasketaan kustannuksia on otettava huomioon myös vaihtoehtokustannukset, mitä menetetään, jos ei lähdetä mukaan sosiaaliseen mediaan.

    Hiljattain olin mukana tilaisuudessa, jossa pohdittiin ilmaisten medioiden riskiä, jolloin palvelu loppuu yhtäkkiä ja kaikki palveluun tehty materiaali katoaa.

    Olen myös nähnyt tapauksen, jossa sähköinen arkistointijärjestelmä (ei ilmainen) kaatui ja palvelun tarjoaja onnistui tuhoamaan varmuuskopiot. Osia arkistosta on pelastettu paperikopioista ja osa dokumenteista on löytynyt ilmaiseen sähköpostiini lähettämistä ”varmuuskopioista”.

  2. Mervi Jansson

    Riskejä ei voi välttää ja minimointikin on vaikeaa kun on kyse ihimisistä ja teknologiasta olipa se ilmaista tai maksullista. Riskeihin voi aina vedota kun ei haluta muuttaa mitään ja jokainen tietää tai on tietävinään jonkun tapauksen, jossa kävi huonosti.

    On toki varmaa, että sosiaalisen median työkaluja tulee ja menee. On vaikea ennustaa mitä käytämme kahden vuoden kuluttua. Toisaalta kehitys on niin nopeaa, että en tiedä onko sillä suurta merkitystä jos esim. tämän blogin ylläpitäjä sulkee palvelun kahden vuoden kuluttua. Tänne kirjoittamani teksti kommentteineen katoaa, mutta ovatko ne muutenkaan enää relevantteja 2011.

    Ymmärrän toki, että mikäli kyseessä on vaikka opiskelijan tutkinnon suorittamiseen liittyvä materiaali, pitäisi sen olla myös varmuuskopioituna joko hänen omalle tai oppilaitoksen palvelimelle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s